September 10, 2015

Travelogue: Bangkok (Part 1)

Flight: Air Asia
Hotel: Shadi Home Residence (Pratunam Area)

Currency May, 2015: 100baht = RM10.

Aku pergi Bangkok ni amek pakej AirAsiaGo dengan harapan ni la kombo hotel dan flight paling murah campur malas malas nak pikior panjang dah sebab masa tu tengah sale. Total flight + hotel bersamaan RM599 untuk 4H3M. 

First vacay with Uniten's Roomie yeay! Oh well kitorg ni dari zaman belajar dulu memang suka sewa kereta lepas tu impromptu merata-rata alam tapi tak pernah ade duit nak fly luar dari Malaysia. Almaklumlah student. Dah kerja, aku allocate duit untuk travel sekurang-kurangnya 2 kali setahun. 

Okay back to our vacay mood. 

Flight pukul 8 pagi. Tengah pepagi buta jam 4 macam tu dah gerak pegi Putrajaya, parking pastu amek train pegi KLIA. Mamai tapi sexcited sangat nak cuti-cuti. Kitorang sampai Bangkok pukul 11 lebih kurang. Aku dah tak ingat sangat sebenarnya sebab ni cerita 5 bulan lepas. 

Sampai, terus attack sim card booth beli sim with data. 299baht sekali beli. Emm ta sure berapa banyak data dapat tapi tak pernah pon topup fon sampai lah habis trip.

Ihsan Pakcik Gugel
Lepas dah beli sim, terus menonong je pegi kat kaunter airport taxi. 700baht. Kat kaunter ni, manusia-manusia dia dah cuba nak ajak kau suruh join pakej yang diorg tawarkan. Kalau korang dah ade itinerary, cubalah elakkan. Sebab aku rasa mahal semacam. DAN SEBENARNYA, kau boleh je pegi cari taxi bermeter kat luar airport tu, dan aku yakin kau akan dapat lagi murah dari 700baht tu. Nasib baik bahagi 3, tade la merasa sangat mahal.

Aku cadangkan jugak, prepare siap-siap nama hotel, alamat and contact number both in English and Thai. Sebab most of the drivers memang tatau English. Macam driver kitorang ni, dia contact hotel tu tanya direction. Aku selalu ada skeptikal yang taxi driver patut tau semua jalan sebab kau amek duit customer kottttt. Kalau jalan jem aku faham, tapi kalau sesat? Haila. 

Sampai, check in. Eventually hotel ni di celah lorang sempit (muat satu kereta) dan jalan utama segala jenis mak nenek kenderaan lalu kat situ. Tapi bilik, masyaAllah, besaaaaa. Selesa sebenarnya. 3 katil, almari, bilik air, sofa, semua complete ada. Seterika je tade. Hair dryer ade pulak. 

Hotel dan contoh bilik yang aku stay
Disebabkan sampai tengah hari, lepas check in letak beg, tukar baju, terus gerak pegi cari makan sebelum bergerak shoppinggggggggggggg~ 



No comments: