September 30, 2015

Korban

Raya korban tahun ni, memang betul-betul bagi makna korban untuk aku. Sebabnya, terpaksa korbankan sesuatu yang aku sayang. Wuwuwu. Tapi bila fikir-fikir balik, aku cuba untuk redha dan lepaskan je. To be honest, the feeling after get rid of it, sangat-sangat lah lega. Lega dia macam lega dah habiskan kontrak di BC. 

Back to Raya Korban, I always love Korban compare to Aidilfitri. Food lagi meriah I must say expecially for those who stay in Terengganu and Kelantan I guess? Tatau la korang tapi memang Korban antara yang aku looking forward to. The food memang literally dari pagi sampai malam, lagi-lagi kalau terlibat dalam ibadah korban ni. 

Nak dijadikan cerita, tahun ni pulak, raya sampai ke Kubang Kerian. Lepas tu, bukan setakat lembu, unta pon kita sembelih. Yes, UNTA. Hari Raya Pertama makan lembu, Raya Kedua makan unta. Raya Ketiga adalah hari attend segala mak nenek kenduri yang usually people akan buat untuk akikah baby. 



Budak-budak, mak budak, segala jenis manusia yang ada bila datang, memang jakun la tengok unta depan depan mata. Kids lagi la excited. Habis semua pakat dok amek gambar. Nasib la unta tu memang features dia senyum sentiasa. Tengok la posing pon tahu tahu je orang dok amek gambar dia.

Gambar kat bawah ni sepanjang penyembelihan berlangsung. Ngeri la sikit. Tapi penah bayangkan kat mana nak potong unta tu sebab leher dia kan panjangggggg. 







Siap masuk paper Metro kau. Haha. Semorang tak perasan wartawan tu. Sebab dia pakai track suit dengan tshirt bodo je. Aku perasan sebab dia bawak kamera dengan lense paparazi yang panjang sedepa itu. Tapi aku ta kata lah dia tu reporter. Ingatkan ade budak-budak muda mana semangat nak amek gambar. Lepas dah keluar paper baru recall balik kejadian yang aku nampak ni. Gambar budak gelak tu sangat candid dan cantik. Sebab budak-budak tu dok excited unta tu datang kat diorang masa diorang dok hulur rumput-rumput. 


So menu sepanjang korban ni, Daging masak merah, daging goreng, sup tulang, sup gearbox, singgang tulang, hati goreng, daging bakar. Yes it is applied for both unta dan lembu. Now imagine my braces with all the meat in between. Haha. 








1 comment:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)